Mindfulness trainingen

Wat betekent Mindfulness?

Mindfulness betekent aandacht hebben voor wat er nu is.Je bewust-zijn van jezelf op dit moment. Heldere aanwezigheid, bewuste opmerkzaamheid van dit moment. Mindfulness is dus bewuste aandacht en is een kwaliteit die je al bezit, en er zijn op een dag talloze momenten waarop je al aanwezig bent. Maar ook zijn er veel momenten waarop je geleefd wordt door gedachten of emoties. Momenten waarop je volstrekt automatisch reageert en handelt. Momenten waarop je je niet bewust bent van je leven op dit moment.

In de mindfulnesstraining leer je weer terug te gaan naar je kwaliteit van bewustzijn, je bestaansrecht toe te eigenen en weer helemaal te leven. Mindfulness gaat over de vier belangrijke aspecten van je leven, je lichaam, denken, voelenen het zijn in de wereld.

Hoe ziet de mindfulnesstraining eruit?

De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van drie uur en een hele trainingsdag.

Vanaf sessie één werk je met heel praktische oefeningen waarin je leert op welke wijze aandachtgeven je kan helpen het afdwalen van dit moment te verminderen. Nadruk ligt op het versterken van je lichaamsgewaarzijn en je adem, je leeft minder in je hoofd en gaat luisteren naar de signalen van je lichaam.

In de daarop volgende sessie leer je methodes om om te gaan met gedachten, gevoelens en heel praktische oefeningen voor je alledaagse leven.

Psycho-educatie helpt je stressignalen, negatieve gedachten ed. te herkennen zodra ze omhoog komen. Je krijgt een serie van vier cd’s mee die bij het programma horen, een huiswerkmap met tekstenen formele en informele oefeningen om dagelijks te oefenen. Om te gaan van leven op je automatische piloot naar leven in aandacht is het belangrijk tijdensde training dagelijks drie kwartier te oefenen met de cd's die bij het programma horen.

Je krijgt hiermee de discipline die je helpt na het eindigen van de training door te gaan met mindfulness. De formele oefeningen omvatten bodyscan, mindfull yoga, zit meditatie die geleidelijk opgebouwd wordt, en mindfull omgaan met gedachten. De informele oefeningen gaan over het toepassen van mindfulness in je dagelijkse leven. Tijdens de sessies wordt er naar aanleiding van ieders ervaringen uitgewisseld.

Als je na de achtweekse training door wilt gaan met het verdiepen van mindfulness kan dat. Ik geef maandelijks een mindfulness terugkomles en in Utrecht en Amsterdam Mindfulness vervolgtrainingen.
Zie hiervoor www.mindfulnessvervolgtraining.nl